Blog

Oyunun Rekabetçi Hali: eSpor 

eSpor kısaca; dünyanın farklı bölgelerindeki oyuncuların hem fiziksel hem de zihinsel becerilerini sanal veya dijital ortamlarda yapılan mücadelelerde segilenmesidir. Sergilenen mücadeleye “eSpor” denmesinin temel sebebi iki takımın rekabetçi bir ortamda (yani maçta) birbirlerini egale etme mücadelesi içinde olması. Oyuncular bunu yaparken tenis, basketbol, futbol gibi branşlarda olduğu gibi hem zihinsel hem de fiziksel becerilerini kullanıyor. Rakibi yenmek için taktiksel bir savaş verirken bunu mouse, klavye gibi fiziksel ekipmanları kullanarak oyuna yansıtıyorlar. Yani oyuncunun kullandığı fareyi tenisçinin raketi, futbolcunun kramponu gibi düşünebilirsiniz…

Bu kadar insan ne oynuyor?

Dünyada eSpor alanında popüler oyunlara bakacak olursak Raptr’ın Haziran 2015’te yayınladığı raporda League of Legends (LoL) açık ara şu an en popüler oyun olarak göze çarpıyor. LoL’ü World of Warcraft (WoW), DOTA2, Counter Strike: Global Offensive (CS:GO), Smite ve Hearthstone takip ediyor. Oyuncuların sıklıkla kullandığı online video yayın platformu Twitch’teki yayınlara baktığınızda da en fazla izleyiciye sahip oyunların da bunlar olduğunu göreceksiniz.

Bu oyunlar genellikle takım mücadeleleri şeklinde oynanıyor. League of Legends, Counter Strike: Global Offensive, DOTA 2 oyunları beşer oyuncudan oluşan takımların mücadele ettiği oyunlar. Takım oyununun yanında bireysel mücadele edilen Starcraft II, Hearthstone gibi oyunlar da bulunuyor.

Oyun türlerinden bahsedecek olursa şu an en çok oyuncuya sahip oyun türü MOBA(Multiplayer Online Battle Arena) tarzı oyunlar. Bu kategoride öne çıkan oyunlar League Of Legends, DOTA2, Heroes of The Storm ve Smite. MOBA türü oyunlarda temel hedef karşı takımın merkez üssünü yok etmek. Bunu yaparken oyuncular maç esnasında birbirlerini öldürerek skor kazanırlar. Bu skorlar onlara maç boyunca onları güçlendirecek belli avantajlar kazandırır ancak maçı kazanmanızı sağlamaz. Maçı fazla skor alan takım değil rakibinin üssünü önce yok eden takım kazanır. Eğer “ben hepsini öldürür oyunu kazanırım” gibi bir mantıkla oynarsanız sonuç hüsran olur.

Bir diğer oyun türü ise FPS (First Person Shooter) oyunlar. Bu kategoride öne çıkan oyunlar Counter Strike: Global Offensive, Call of Duty ve Battlefield 4. FPS oyunlarda ise amaç karşı takımdan daha fazla round kazanarak galibiyete ulaşmaktır. Roundları ise ölmeden, karşı takım oyuncularının tamamını öldürerek kazanırsınız.

Counter Strike aslında bizlere çok da yabancı olmayan bir oyun. İlkokul ve lise yıllarımızda okulu kırarak internet cafelerde arkadaşlarımızla oynadığımız Counter Strike mücadeleleri Türkiye’de eSporun temellerinin atılmasına büyük katkı sağlamıştır. Hepimiz oyunun “rekabetçi” haliyle ilk o zamanlar tanışmıştık.

eSpor ne zaman bu kadar popüler oldu?

eSpor bizler için yeni duyulan bir kavram olsa da aslında dünyada o kadar yeni bir kavram değil. 2000’lerin başında dünyada internet ağının yayılması ve oyun sektörünün gelişimiyle birlikte farklı bölgelerde yaşayan oyuncular online arenada mücadele ederek bu sektörün temellerini attılar. 2005 yılından sonra Türkiye’de yayılmaya başlayan ADSL internet bağlantısıyla birlikte ülkemiz de eSpor alanına giriş yapmış oldu. Henüz tam anlamıyla ülkenin her noktasına yayılmış olmasa da fiber internet ile birlikte ülkemizde bugün eSporun teknik altyapısı tamamlanmış oldu diyebiliriz. Buradan da anlayacağımız üzere eSpor’daki en önemli şeylerden birisi internet bağlantısı ve internet hızı. Çünkü eSpor’da milisaniyelerin bile önemi çok büyük. 1 saniye geç giden silah mermisi, yarım saniye geç atılan yetenek atışı bazen tüm oyunun seyrini değiştirebiliyor.

eSpor takımı nedir?

eSpor takımları oyun içerisinde bireysel olarak başarılı oyuncuların bir araya gelip takım halinde mücadele etmesiyle oluşur. Profesyonel anlamda mücadele veren takımlarda Koç, Analist, Menajer gibi oyuncuları yöneten ve onlara destek olan kişiler de yer bulunmaktadır.

Her takımın düzenli olarak antremanlarını yaptığı bir Gaming House’u bulunur. Gaming House’u oyuncuların birlikte yatıp kalktığı, vakit geçirdiği ve antreman yaptığı bir kamp evi olarak düşünebiliriz. Oyuncuların birbirini yakından tanıması ve takım sinerjisinin yakalanması açısından aynı evde yaşamaları olmazsa olmazdır.

eSpor takımları ve oyuncular nasıl para kazanıyor?

eSpor takımları katıldıkları lig ve turnuvalarda başarlar elde ederek kendilerine gelir sağlamaktadırlar. Ayrıca takımlar yapmış olduğu sponsorluk anlaşmalarından sponsorluk geliri elde etmektedirler.

Profesyonel oyuncular da çalışan insanlar gibi düzenli olarak maaş almaktadırlar. Bu maaşın periyodu yapılan anlaşmaya göre haftalık, aylık veya sezonluk olabilir.

Sponsorluk anlaşmaları takımların gelirleri arasında önemli bir yer tutmaktadır. Özellikle turnuvadaki büyük ödülün yalnızca 1 takım tarafından kazanıldığını düşünürsek, şampiyon olamayan takımların mali açıdan ayakta kalabilmesi için sponsorluk anlaşmalarına ihtiyaç duyduğu bir gerçektir.

Sponsorluk elbette eSpor takımı için gelir kaynağı olduğu kadar, sponsor firma için markasını ve ürünlerini tanıtabileceği bir reklam mkanı oluşturmaktadır. Özellikle genç kitleleri hedefleyen markalar eSpor takımlarına sponsor olmayı tercih etmektedir.

Bu vesileyle Türkiye’nin en köklü eSpor kulübü olan Dark Passage’ın, Türkiye’nin dijital cüzdanı BKM Express ile ana sponsor olarak anlaştığı haberini de okurlarımızda paylaşarak yazımızı sonlandıralım.

 

emirhan