Ünlü gelecek bilimci Joel Barker, “Paradigma değişince oyun yeniden başlar” der. Oyunun parçalarından birinin değişimi oyunu tamamen değiştirebilir. 2007’de Apple’ın iPhone’u tanıtması ile beraber cep telefonu pazarı da tamamen değişti. Bu sefer dokunmatik telefonların başarılı olmasının birçok nedeni var. Fakat Corning’in ürettiği cam ekranın (Gorilla Glass) dokunmatik ekran deneyimine desteği yadsınamaz. Corning, dayanıklı bir cam üretmeyi başardı ve bu adım, dokunmatik ekran ve akıllı telefon deneyimini tamamen değiştirdi.
Birçok fikir ve proje, fanuslarda kaldıkça hayatımıza nüfuz edemiyor. Bir ürünün hayatımıza nüfuz edebilmesi için ekosistemi ile hayatımıza girmesi gerekiyor. Peki, dijital dünyada ve özellikle mobil dünyada paradigma değişimine neden olabilecek bazı önemli faktörler neler olabilir?
Akıllı Ev Cihazları
İnşaat sektörü dünyada son 10 yılda o kadar çok gelişti ki artık bir seneden kısa bir sürede bir evi, apartmanı hatta bir kuleyi inşa etmek mümkün. Bununla beraber dünyada özellikle metropollerde bir değişim dalgası yaşanıyor. Bir seneden kısa sürede inşaat yapılabilen bir teknolojik ortamda, akıllı ev cihazlarına da daha çok ilgi duyulacak ve hayatımıza daha çok nüfuz edecek gibi duruyor.
Nesnelerin İnterneti (Internet of Things)
Her nesne İnternet’e bağlanıp birbiri ile iletişim kurabilecek. Burada verilen örnek hep buzdolabıdır. Buzdolabında peynir azalınca mobil cihaza haber vermesi ve sizin de bir tuşla eve peynir siparişi verdiğiniz bir dünya hayal ediliyor. Fakat geldiğimiz nokta bundan çok daha uçuk. Volvo, araba ile yolun konuştuğu ve kaza yapmayan arabalar üretmeyi hayal ediyor. Buzdolabı ile mobil cihazın konuşmasından çok, araba ile yolun konuşması insan hayatına çok daha büyük bir katma değer sağlayabilir.
Psikolojik Faktörler
Özel hayatın mahremiyetinin korunması da bir başka sorun gibi görünüyor. Google Glass’ın hemen ardından Amerika’da bazı restoran ve barlarda “Sadece insanlar girebilir” ve “Köpek gireme” levhasının hemen yanına Google Glass görseli üzerine çarpı atılmış levhalar eklendi. İnsanların, mahremiyetlerine girilmesinden çekinmeleri için yeterli nedenleri var. Buna neden olan en büyük psikolojik etken ise kanaatimce kontrolün insanların kendilerinde olmadığını hissetmeleri.
Pazaryeri ve Kiralama Trendleri
Kullanıcıların oluşturduğu içerik kavramı, pazaryeri oluşturma mantığı ile harmanlanarak büyüyor ve yeni bir ticaret modeli oluşuyor. Pazaryeri kavramı ile beraber büyüyen bir ikinci kavram ise “kiralama”. Kiralama, çoklukla şirketler için bir seçenek iken; artık ölçek ekonomisi, artan vergiler ile sahip olmanın giderek zorlaşması ve pahalı hale gelmesi gibi birçok nedenden ötürü artık son kullanıcının dünyasına giriyor. Kiralama, kullanıcı içeriği ve pazaryeri kavramları birleşince AirBnB gibi kullanıcıların birbirlerine ev kiralayabildikleri çözümler ortaya çıkıyor. Bu tip çözümler, insanlara kullanmadıkları eşyalarını dijital ortam üzerinden kiralamalarını sağlıyor ve bir kazan – kazan ilişkisi doğuyor.
Biometrik
Ev sahipleri evlerini, araç sahipleri araçlarını, kiracıyı dahi görmeden kiraya vermek istiyorlar. Bunun için akıllı kartlar gibi ara teknolojiler ile ilerleniyor. Biometrik ise, kendini tanıtarak kiralama işleminde kullanılabilecek en iyi yöntemlerden biri. Apple””ın iPhone 5S ile birlikte çalışmaya başlayan parmak izi tanıma teknolojisi ise sadece kiralamada değil, birçok alanda kullanılabiliyor. Parmak tanıma teknolojisinin kullanılabileceği en önemli alanlardan biri de ödeme sistemleri. Biometrik’in ödeme sistemlerinde güvenlik ve kullanılabilirlik terazisi bozulmadan bir üst seviyeye taşınması, beraberinde paradigma değişikliğini getirecektir.
Mobil Ödeme
Ekosistemin önemli parçalarından biri olan “beacon’ların” hayatımıza giriyor olması büyük önem taşıyor. Beacon’a mobil cihazımız ile iletişim kuracak bir başka akıllı cihaz diyebiliriz. Mobilin aracılık kabiliyetini artıracak bir ürün olduğu düşünülüyor ve başarılı olma ihtimali yüksek. NFC, mobili kullanıyor fakat aracılık etmesine izin vermiyordu. Bu sefer mobilin ödeme sistemlerinde doğru bir kullanımından bahsedebiliriz.
Orkestra Şefi Olarak Mobil
Bulut, akıllı cihazlar, nesnelerin İnterneti, mobil cihazlar gibi ekosistemin parçalarını düşününce;son kullanıcıları çok daha kolay, çözüm sağlayıcıları ise çok daha karmaşık bir hayat bekliyor. Mobil, yukarıda bahsi geçen ekosistemin parçalarının belki de tek hazır parçası olarak diğer ürünlerin hayatımıza girmesi için bekliyor. Bu ürünler de; başka ürünlerin hayata geçmesini bekliyor. Mobil cüzdanlar önemini artıracak, nesneler ile mobilin konuşabildiği yerde göz kırpması kadar kolay görünmez alışverişler gerçekleştirilmesini sağlayacak. Tüm ürünlerin hayata geçmesi ve fanusların ortadan kalkmasının ardından mükemmel senkronizasyon gerçekleşecek. Ekosistem, “mobil’in” bir orkestra şefi olmasını sağlayacak.
Bora Işık